Spennende utstilling på Peer Gynt helsehus

Spennende utstilling på Peer Gynt Helsehus.

Historielaget har kommet i kontakt med Thor Løken. Han har jobbet som lege i Moss i 27 år, blant annet på Peer Gynt Helsehus. Løken har laget en utstilling. Han skriver følgende om denne:

«Jeg har i mange år samlet på medisinsk utstyr som har hatt med allmennmedisin å gjøre. Nå har jeg forsøkt å gjenskape et legekontor med slikt utstyr fra 1950 til cirka 1990-tallet.

Det hele startet med at jeg som student på slutten av 70-tallet kom over diverse legeutstyr i en bruktbutikk i Rygge. Innehaveren hadde skjønt at dette ikke var lett å få solgt, derfor fikk jeg kjøpt alt sammen veldig billig.

Seinere viste det seg at alt sammen hadde tilhørt dr. Fritz Marthinsen i Moss. Han ble født i Rygge i 1912 og døde i Moss i 1985. Dr. Fritz Martinsen drev praksis i Torggaten fra 1943 til en gang utpå 1970-tallet. I tillegg var han bedriftslege ved Helly Hansen, Rygge-Vaaler Sparebank og Kraftex.

Omtrent halvparten av alt det jeg har i utstillingen er etter han. Jeg har også fått ting fra kollegaer og pasienter. Noe har jeg kjøpt på bruktmarked, og det aller meste har en relasjon til Moss. Nylig fikk jeg mange ting som har hatt med Elefantapoteket i Moss å gjøre, av apoteker Erlend Brennesvik. Dette utstyret sto i et skap på Vitus apotek 1.
I utstillingen finnes også et skap med forskjellige ting fra Moss sykehjem.

Utstillingen er satt opp på Peer Gynt Helsehus, og er ment å være der permanent. Når dørene åpnes igjen på Helsehuset, kan de som har lyst ta en tur dit og ta en titt.»

Thor Løken er interessert i å utvide utstillingen. Hvis noen har gammelt medisinsk utstyr liggende så formidler Moss Historielag kontakt. Han er spesielt interessert i gamle resepter og et senkningsrørstativ.