Skoindustrien i Moss på 1900-tallet

av Karin Behn Skjævestad

Raade skotøifabrikk ble startet i Tønsberg i 1889, av brødrene Mathisen fra Råde. Der hadde de en skomakerforretning med utsalg av skotøy. I 1893 flyttet de tilbake til Råde hvor de startet en skofabrikk.

Etter hvert som bedriften vokste syntes de det var tungvint å være i Råde, så i 1909 ble fabrikken flyttet til Moss.Fabrikken lå i Henrich Gerners gate 2. De produserte randsydd herre-, dame- og barnesko, et kvalitetsbegrep. For øvrig hadde også fabrikken avdelinger for plugget, gjennomsydd og Welt(?) skotøy - og en avdeling for ballsko.

I 1915 ble fabrikken påbygget til det dobbelte, og i 1920 har Raade skotøifabrikk utsalg i 8 byer, og de måtte stadig ansette nye reisende. Styret i 1920 var: Fabrikkeier Karl H. Texnes, kjøpmann M. Christoffersen og disponent S. Mathisen

sko1
Raade skotøiudsalg i Moss.

Fabrikken var utstyrt med de mest moderne maskiner, og leverte alltid et førsteklasses, solid og nøyaktig arbeide. Sommeren 1932 ble det full stans ved Raade skofabrikk, siden fulgte en brann og alle fabrikkens gamle lester brant opp. Fabrikken ble ikke igangsatt igjen. Norske skofabrikker hadde nå begynt å merke konkurransen fra utenlandske skofabrikker hvor det ble laget sko i papp og kunstlær.

I 1935 ble det anmeldt forandrings- arbeider etter brann i Henrich Gerners gate 2, tidligere Raade skofabrikk A/S. I 1936 leier firma Hans Løken & Co den sydvestre fløy av Henrich Gerners gate 2 til lager og kontorlokaler, og i 1938 har også konfek- sjonsaktiselskapet Frøya lokaler i denne bygningen.

Moss skoindustri, Mascot, ble startet i 1924 av Kristoffer Andreassen og Hjalmar Christensen, som begge hadde vært ansatt ved den største av de lokale skofabrik- kene (Raade Skotøi- fabrik). De startet sin virksomhet i knøttsmå lokaler i Kongensgate 46. Noen år senere, i 1931, ble Løkkegaten 22 innkjøpt og ominn- redet. (En del av den tomten hvor Statens Hus ligger i dag.) Det kjente varemerket "Mascot" ble registrert i 1928. I januar 1938 trakk Hjalmar Christensen seg ut av bedriften og Kristoffer Andreassen ble eneeier, ca. 60 personer var da ansatt. Bedriften spesialiserte seg på barnesko i Welt(?) utførelse, og de framstilte også en del damesko i Welt. I 1946 produserte fabrikken ca. 4000 par sko pr. måned. Beskjeftigelsesgraden var på ca. 50%, dette på grunn av mangel på kvinnelig (?) arbeidskraft. Bedriften regner med en stigende produksjon i løpet av året. I 1953 hadde Mascot 46 ansatte, 10 år senere, i 1963, ble bedriften ned lagt.

Rolto skofabrikk startet i 1920 under navnet Rygge skofabrikk. Eier var Per Falkenbo. I 1937 byttet fabrikken navn til Rolto skofabrikk, og en stund etter flyttet fabrikken til Moss, til Henrich Gerners gate 6a. I 1946 hadde bedriften 25 personer ansatt og hovedproduksjonen var herre- skotøy samt beksømstøvler for barn og voksne. I 1955 flyttet Rolto skofabrikk til nybygg i Rabekkgaten, Dette bygget ble tre år senere overtatt av firma Hans Løken & Co.

A/S Sportsindustri SIM ble etablert i 1935. Produksjonen etter krigen var vesentlig herre- og damebeksømstøvler. Det ble også laget tursko i alle størrelser, og sommersko for damer og barn. Fabrikken produserte også fotballstøvler og bandy- skøyter med støvler. I de senere årene spesialiserte de seg på ski og skøytestøvler samt telt. I 1972 hadde fabrikken 45 ansatte.

Ving skofabrikk startet i 1935 med det formål å produsere støvler til skøyter. Etter krigen produsert man også damesko- og fotballstøvler. I 1972 hadde bedriften 70 ansatte og hadde en markedsdekning på 25-30 % av den norske produksjonen. Fabrikken var nå en spesialfabrikk for ortopediske sko og støvletter, og hadde en årsomsetning på ca. 7 millioner. Fabrikken var i virksomhet til siste halvdel av 1970 tallet.

Kilder: Moss bys historie, Ringdal
Moss etter frigjøringen, A. Magnussen